Na počátku roku 1911 navrhl Adolf Beckert (1884-1929) jako firemní designér v Klášterském Mlýně nové pestrobarevné dekory, v nichž se v ornamentálních úponcích a zelených lístcích s drobnými modrými nebo červenými stylizovanými plody objevili pestrobarevní ptáci – byly to především rajky, ale najdeme někdy i papoušky či pávy. Dekory byly malovány pastózními transparentními emaily na různých tvarech skla s optickými tordovanými dekory („schiefgewalzt“) v čirém, lehce zakaleném či šedavém/kouřovém („rauch“) a irizovaném provedení („hell Iris“). Tato skla volně navazovala na jeho kolekci vrstvených skel s leptanými dekory z roku 1909, kde se objevují analogické motivy rajek ve větvoví v odlišném technickém provedení.
Firma Joh. Lötze vdova tato skla představila s úspěchem v roce 1912 na Jarní výstavě v Uměleckoprůmyslovém muzeu ve Vídni. Byla to ale doba, kdy firma procházela prvním bankrotem a Adolf Beckert již pracoval jako učitel malování a kreslení na sklářské škole v Kamenickém Šenově.
V PASKu najdou návštěvníci jedinou ukázku těchto malovaných dekorů s ptáky v ornamentálním větvoví či věncích. Jde o malou vázičku s pestrou stylizovanou rajkou, která se dá někdy na konci vitríny u velkého proskleného okna snadno přehlédnout, ale to by byla škoda, protože je opravdu půvabná. (Přehlédnutí by se pak vysloveně nemuselo vyplatit dětem, které zde hrají naši hru „Hledejte zvířátka“, protože rajka je důležitá!)
Vázička (L-642) je jen 105 mm vysoká, z lehce kouřově zabarveného skla a tordovaným optickým žebrovaným dekorem a plášť zdobí jen jedna pestrobarevná rajka ve věnci z větvoví. Tvar vázičky výrobní číslo II-2484“ pochází z roku 1905 a malba provedená pravděpodobně na počátku roku 1912 je obvykle připisována tehdejšímu malíři skla v Klášterském Mlýně Franzi Wilmsovi.
Text a foto: Jitka Lněničková